Jak wyhodować awokado

Postanowiłam napisać ten post, ponieważ chciałam pokazać Wam moje awokado, które wyhodowałam z pestki, a które ma się wspaniale i w ciągu kilku lat wyrosło na spore drzewko.
Mam jednocześnie nadzieję, że rozpocznę tym postem serię wpisów o roślinach doniczkowych, których mam w domu całkiem sporo ;) Postaram się również pisać o tym jak pielęgnować rośliny doniczkowe i jakie najlepiej sprawdzą się w konkretnych warunkach.


Moje awokado stoi przy moim biurku w pracy, ma tam dobre warunki - ciepło, dużo światła i sporo miejsca, a gdy nie ma mnie w pracy zawsze jest ktoś kto może je podlać. Tak mu tu dobrze, że wyrosło na sporych rozmiarów drzewko - ma ponad 3 metry i jest już za duże do pomieszczenia w którym  się znajduje - łodyga wygięła się, aby nie dotykać sufitu. 

Wyhodowanie i uprawa awokado jest bardzo prosta, nie jest to zbyt wymagająca roślina, nie potrzebuje żadnych specjalnych czy skomplikowanych zabiegów.

Jak wyhodowac awokado?

Kup owoc awokado, poczekaj aż dojrzeje, zjedz ze smakiem i zachowaj pestkę. Pestkę umyj, aby była czysta, bez pozostałości miąższu, aby nie wdała się pleśń. 
Następnie pestkę trzeba włożyć do wody, aby zakiełkowała. Istnieje metoda, aby nadziać pestkę na trzy wykałaczki i w ten sposób zawiesić ją nad wodą. Ja jednak nie korzystałam z tej metody, ponieważ przekłucie pestki może być dość trudne. Ja posadziłam pestkę tak jak robiłam to jako dziecko z fasolką, czyli na gazie rozwieszonej na kubku z wodą. Gazę najlepiej jest przymocować gumką, lekko obniżyć środek, aby był zanurzony w wodzie, położyć na niej pestkę awokado grubszą częścią do dołu i czekać. Naczynie postawić w jasnym i ciepłym miejscu. Co kilka dni sprawdzać czy woda nie wyparowała i czy pestka jest cały czas zanurzona. Pestka może być zanurzona do 1/3 wysokości. 
Po pewnym czasie  (2-4 tygodnie) pestka powinna pęknąć i zacząć kiełkować. Gdy jednak po 6-8 tygodniach pestka nie wykiełkuje trzeba spróbować z inną, ponieważ niestety nie każde nasionko wyrasta. Nieco później z pestki wybije pęd z którego następnie będą wyrastały listki. 
Gdy korzeń będzie już dość duży (zapełni naczynie z wodą), a z pędu zaczną wyrastać liście, pestkę trzeba przesadzić do doniczki (15-20 centymetrów średnicy) z ziemią do rozsadzania roślin, czyli żyzną i bogatą w składniki odżywcze. Pestka powinna być do połowy zagrzebana w ziemi, w późniejszym czasie sama spadnie z łodygi, ewentualnie można ją delikatnie zdjąć.
Awokado należy podlewać dość obficie, trzeba jednak uważać, aby go nie przelać. Zimą można podlewać znacznie mniej, co jakiś czas sprawdzając, aby ziemia zbytnio się nie przesuszyła.
Roślina szybko daje znać, gdy warunki jej nie odpowiadają. Gdy ma za sucho - liście więdną i są oklapnięte, gdy ma za mokro - liście zaczynają żółknąć, podobnie dzieję się w przypadku zbyt małej doniczki lub wyjałowienia ziemi. Dlatego też drzewko trzeba co pewien czas przesadzać do większej doniczki i świeżej ziemi. Po takim zabiegu będzie rosło "jak na drożdżach", a liści będzie przybywało z dnia na dzień. 

Awokado lubi ciepłe (20-25 stopni) i jasne miejsca, jednak nie należy trzymać go w pełnym słońcu. 

Aby awokado się rozkrzewiało trzeba obciąć czubek, dzięki czemu roślina będzie wypuszczała nowe pędy.

Gdy awokado ma zapewnione odpowiednie warunki rośnie błyskawicznie, szybko wypuszczając kolejne liście.

Słyszałam, że awokado kwitnie i może mieć owoce, mnie się to jednak nie zdarzyło, jednakże nadal próbuję i czekam;) 

2009 Marzec

2009 Wrzesień

2012, awokado w roli choinki

2015

I w taki oto sposób minimalnym kosztem możecie wyhodować fajną roślinkę. Satysfakcja jest niesamowita, gdy patrzycie jak z niewielkiej pestki wyrasta takie fajne drzewko ;) Moje może nie jest najpiękniejsze - nieco koślawe, ale miało trudne czasy, rosło wciśnięte między okno a biurko, ale mimo tego, jak widzicie, wyrosło całkiem nieźle ;) 

Powodzenia w hodowaniu Waszych roślinek! 

Pozdrawiam!

Etykiety: , ,